راه اندازی یک کسب و کار کوچک یا متوسط به دلیل تعداد زیاد وظایفی که برای موفقیت لازم است، چالش برانگیز است. از حسابداری گرفته تا منابع انسانی و پشتیبانی فنی، تقریباً غیرممکن است که صاحبان مشاغل بتوانند همه این کارها را خودشان انجام دهند. اما به لطف سهولت استخدام مشاوران، آنها مجبور نیستند همه چیز را خودشان بفهمند. ما بررسی خواهیم کرد که یک مشاور کسب و کار چه می کند و چگونه می تواند به پیشرفت کسب و کار شما کمک کند.
مشاوره کسب و کار چیست؟
مشاوره کسب و کار حرفه ای با طیف گسترده ای از مهارت ها است که به صاحبان مشاغل در تلاش های خود کمک می کند. مشاوران به دلیل تحصیلات و تجربه قبلی آگاه هستند. علاوه بر این، مشاوران کسب و کار مشاوره مدیریتی را برای کمک به سازمانها برای بهبود عملکرد و کارایی خود ارائه میکنند. این متخصصان کسب و کارها را تجزیه و تحلیل می کنند و راه حل هایی را ایجاد می کنند و در عین حال به شرکت ها کمک می کنند تا به اهداف خود برسند. صاحبان مشاغل باید زمانی که به کمک یا دیدگاهی در مسیر انتخابی خود یا کاتالیزوری برای تغییر در شرکت خود نیاز دارند، مشاوران کسب و کار را استخدام کنند.
چرا یک مشاور کسب و کار استخدام کنیم؟
دلایل مختلفی وجود دارد که صاحبان مشاغل باید به استخدام مشاوران فکر کنند. مشاوران طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارائه تخصص در یک بازار خاص
- شناسایی مشکلات
- تکمیل کادر موجود
- شروع تغییر
- ارائه عینیت
- آموزش و آموزش کارکنان
- انجام “کار کثیف”، مانند اخراج کارکنان
- احیای یک سازمان
- ایجاد یک کسب و کار جدید
- تأثیرگذاری بر افراد دیگر، مانند لابیگران
مشاور کسب و کار چه می کند؟
به طور کلی، سه مرحله از فرآیند یک مشاور کسب و کار وجود دارد: کشف، ارزیابی و اجرا.
۱. کشف
اولین قدم برای هر مشاور کسب و کار، مرحله کشف است، جایی که هدف کسب و کار شما است. یک مشاور کسب و کار خوب برای یادگیری هر چه بیشتر یک کسب و کار از صاحب و کارمندان وقت می گذارد. مشاور کارهای زیر را انجام خواهد داد:
- از امکانات خود بازدید کنید
- با هیئت مدیره و کارکنان دیدار کنید.
- امور مالی شرکت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
- تمام مطالب شرکت را بخوانید.
- در طول مرحله کشف، مشاور کسب و کار جزئیات ماموریت شرکت و عملیات فعلی شما را کشف خواهد کرد.
۲. ارزیابی
هنگامی که مشاور کسب و کار درک عمیقی از شرکت شما ایجاد کرد، با هدف شناسایی جایی که نیاز به تغییر است، وارد مرحله ارزیابی می شود. این مرحله شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت شما و همچنین مشکلات فعلی و قابل پیش بینی است.
- بررسی مشکلات ایجاد شده و شناسایی مشکلات جدید: مشاور باید مشکلاتی را که مالکان و مدیریت قبلاً شناسایی کرده اند، مطالعه کند. به دلیل عینی بودن، مشاوران می توانند مسائل جدید یا پیش بینی نشده را نیز مشخص کنند.
- یافتن راهحل: یک مشاور کسبوکار باید راهحلهایی را برای مشکلاتی که شناسایی میکند، استراتژیبندی کند و راههایی را برای سرمایهگذاری از فرصتها برای رشد کسبوکار، افزایش سود و افزایش کارایی ترسیم کند. به عنوان مثال، فرض کنید شرکت شما دارای بخش فروش به خصوص قوی است اما بخش بازاریابی ضعیفی دارد. این فرصتی است تا منابع بازاریابی خود را افزایش دهید و از کارکنان فروش خود سرمایه گذاری کنید.
دو عنصر حیاتی برای تمرکز بر روی این فرآیند وجود دارد: ارتباط و بازخورد.
ارتباط: در طول مرحله ارزیابی، کل تیم شما باید ارتباط شفاف و باز را با مشاور حفظ کند.
بازخورد: شما و اعضای تیمتان باید توصیه های مشاور کسب و کار را به عنوان انتقاد سازنده در نظر بگیرید. قرار نیست بازخورد مشاور شخصی باشد. در حالی که شما و کارمندانتان شخصاً به کسب و کار نزدیک هستید، این فقدان دیدگاه گسترده تر می تواند مانع تغییر و رشد مثبت شود. مشاور عینیت و دیدگاه تازه ای به ارمغان می آورد. البته، شما باید بازخورد و نظرات خود را به مشاور کسب و کار ارائه دهید، اما ذهن خود را برای ایده های جدید باز نگه دارید.
۳. اجرا
هنگامی که شرکت شما و مشاور در مورد یک برنامه به توافق رسیدند، مشاور باید وارد فاز سوم شود: مرحله بازسازی یا اجرای طرح. در این مرحله، مشاور بر روی دارایی های شما کار می کند و بدهی ها را حذف می کند. آنها همچنین پیشرفت طرح را زیر نظر دارند و در صورت نیاز آن را تنظیم می کنند.
انواع مشاوران کسب و کار
انواع مختلفی از مشاوران کسب و کار متخصص در جنبه های مختلف تجاری وجود دارد.
مشاوران استراتژی و مدیریت
مشاوران کسبوکار استراتژی و مدیریت میتوانند تخصص صنعت را به کسبوکار شما بیاورند تا به شما در مقیاسبندی، به دست آوردن فرصتهای جدید و افزایش درآمد کمک کنند.
مشاوران با تمرکز بر استراتژی و مدیریت می توانند به کسب و کار شما در انجام کارهای زیر کمک کنند:
- به بازارهای جدید گسترش دهید یا آگاهی را در بازار فعلی خود افزایش دهید.
- مدل کسب و کار خود را مجددا سازماندهی کنید تا یک استراتژی مقرون به صرفه ایجاد کنید.
- قابلیت های کسب و کار خود را افزایش دهید.
- یک سرمایه گذاری تجاری جدید به دست آورید.
- با کسب و کار دیگری ادغام شوید یا ساختار کسب و کار خود را تغییر دهید.
- در دوران گذار به عنوان مدیریت میانی بایستید.
مشاوران عملیات
مشاوران تجاری که در عملیات تخصص دارند می توانند به شما در بهبود فرآیندهای روزمره کمک کنند. این مشاوران کسب و کار موجودی مدل کسب و کار فعلی شما را تهیه می کنند و بهترین راه را برای تولید همان نتایج با کیفیت بالا در کسری از هزینه و زمان پیدا می کنند. این مشاوران همچنین از طریق کنترل کیفیت و درک نحوه تنظیم و بهینه سازی تولید خود برای نتایج بهتر کمک می کنند.
مشاوران مالی
یک مشاور مالی می تواند دامنه وسیع تری از سلامت مالی کسب و کارتان را به شما نشان دهد . آنها عمدتاً در تصمیم گیری های سرمایه گذاری کمک می کنند و به شما کمک می کنند تا بهترین راه را برای رسیدگی به دارایی ها و بدهی های کسب و کار خود بیابید. مشاوران مالی ممکن است حتی تخصص های بیشتری از جمله برنامه ریزی مالی و مشاوره کسب و کار شما در مورد مالیات، هزینه های روزانه و بهترین برنامه های بازنشستگی داشته باشند.
مشاوران منابع انسانی
بهترین شرکت های برون سپاری منابع انسانی و پیمانکاران مستقل منابع انسانی می توانند به شما در انجام وظایف منابع انسانی کمک کنند. این مشاوران می توانند وظایف روزانه منابع انسانی شما را بر عهده بگیرند، مانند جذب و حفظ کارمندان، پردازش حقوق و دستمزد ، انجام وظایف اداری و مدیریت عملکرد کارکنان.
مشاوران بازاریابی
مشاوران بازاریابی به کسبوکارها کمک میکنند تا نقاط قوت خود را بهعنوان یک برند شناسایی کنند و آنها را برای ایجاد آگاهی و در معرض دید برند گسترش دهند. چه کسب و کار شما به یک لوگوی جدید یا یک استراتژی رسانه اجتماعی نیاز داشته باشد، یک مشاور بازاریابی می تواند یک دارایی در گسترش دامنه کسب و کار شما باشد.
برخی از مزایای یک شرکت مشاوره عبارتند از:
- منابع گسترده
- تخصص چند حرفه ای
- یک برند معتبر با صدها مرجع
برخی از مزایای مشاوران فردی به شرح زیر است:
- توان مالی
- انعطاف پذیری در زمان بندی و مکان
- توانایی اختصاص کامل توجه آنها به پرونده شما
- اینکه آیا باید یک شرکت مشاوره یا فردی را انتخاب کنید بستگی به نیازهای تجاری و سبک کاری شما دارد.
نحوه انتخاب مشاور کسب و کار
انتخاب یک مشاور تجاری که متناسب با نیازهای کسب و کار شما باشد، می تواند تجربه دلهره آور باشد. چه به دنبال شخصی برای کمک به نیازهای استراتژی سطح بالا خود باشید یا به دنبال یک متخصص راه حل محور برای بهبود سئو یا فرآیندهای منبع یابی محصول خود باشید، ضروری است بدانید از کجا شروع کنید و آن را یک قدم بردارید.
۱. مشاور کسب و کار مناسب را پیدا کنید.
پیدا کردن مشاور تجاری مناسب ممکن است چالش برانگیزترین بخش برای مالک یا مدیریت باشد. مشاور باید به کار خود اشتیاق داشته باشد، میل به تعالی داشته باشد و به سازماندهی و جزئیات توجه داشته باشد. یافتن مشاوری ضروری است که در صنعت شما تخصص داشته باشد یا در مورد انواع مشکلاتی که کسب و کار شما با آن مواجه است، تجربه داشته باشد.
از شبکه موجود خود استفاده کنید. جستجوی خود را برای مشاور کسب و کار با استفاده از شبکه موجود خود شروع کنید. توصیه یک همکار، شریک یا صاحب کسبوکار دیگری که در موقعیت مشابهی بوده است، اغلب قابل اعتمادتر از بررسیها یا تمجیدهای عمومی است. از مخاطبین خود بپرسید که آیا کارشناسانی را در این زمینه می شناسند که می توانند به مشکل خاص شما کمک کنند.
بازارهای اختصاصی را کاوش کنید. بازارهای اختصاصی را کاوش کنید که می توانند به شما در یافتن مشاور بر اساس موضوع، بودجه و مکان کمک کنند. سایت های معروف عبارتند از Catalant، Graphite و Business Talent Group. در استفاده از پلتفرم های اجتماعی مانند لینکدین نیز تردید نکنید. توصیه های متعدد معمولاً نشانگر خوبی از تخصص یک مشاور بالقوه است.
۲. پتانسیل مشاور کسب و کار خود را بررسی کنید
سوال بپرس. اگر به یک توصیه شخصی تکیه می کنید، سؤالات مفصلی در مورد تجربه همکارتان، فرآیند مشاور و مهمتر از همه، نتایج کار مشاوره آنها بپرسید. همکاران شما میتوانند بینش منحصربهفردی از تأثیر بلندمدت پیروی از توصیههای مشاور بهجای دستاوردهای کوتاهمدت آنها به شما بدهند.
با سوابق و صلاحیت های مشاور آشنا شوید. به رزومه مشاور، سوابق تحصیلی و گواهینامه های مرتبط با صنعت خود نگاه کنید. اگر به نظر می رسد که آنها مایل به کشف فرصت های یادگیری جدید و به روز نگه داشتن مهارت های خود هستند، نشانه خوبی است.
از مشاور در مورد تجربه عملی آنها بپرسید. تجربه عملی در دنیای تجارت قابل توجه است. اگر کسی مستقیماً از کالج خارج شد و به خود برچسب مشاور داد، آیا چیزی بیشتر از شما می داند؟ به دنبال مشاورانی باشید که با موفقیت کسب و کارهای کوچک، سازمانهای سازمانی یا بخشهای خاص را مالک یا اداره میکنند.
اطمینان حاصل کنید که تجربه آنها در تجارت شما صدق می کند. یک مدیر عامل سابق بانک ممکن است چشمگیر به نظر برسد، اما آیا آنها دانش و تجربه لازم برای تبدیل کیک شیرینی شما را به یک تجارت کوچک سودآور دارند؟ آنها ممکن است، اما اگر شما همچنین به یک صاحب رستوران سابق فکر می کنید که اکنون با موفقیت به رشد غذاخوری های کوچک کمک می کند، این مشاور ممکن است بهترین گزینه برای کسب و کار شما باشد. به دنبال مشاورانی باشید که در صنعت شما و با مشاغلی کار کرده اند که از نظر سبک، اندازه، نیازها و اهداف با شما مطابقت دارند.
وب سایت آنها را بررسی کنید. شما همچنین باید مشاور را از طریق وب سایت و مطالب آنها بررسی کنید. به دنبال تصاویر حرفه ای و اطلاعات مستند در مورد خدمات آنها باشید و قراردادها و هزینه های مشاوره را به طور کامل بررسی کنید.
سابقه مشاوره آنها را بررسی کنید. شما فقط یک مشاور با تجربه مناسب نمی خواهید. شما مشاوری می خواهید که با شرکت هایی مانند شما موفقیت نشان داده باشد. نمونه کارها یا لیستی از برندهایی را که مشاور برای آنها کار کرده است بخواهید و درخواست مراجع کنید. به دنبال مشاوری باشید که به کسبوکارها کمک کرده است تا بر انواع چالشهایی که با آنها روبهرو هستید غلبه کنند یا کسبوکارهایی بسیار شبیه به شما ایجاد کرده است، و با آن شرکتها تماس بگیرید تا بفهمید آیا از خدمات راضی هستند یا خیر.
۳. تصمیم بگیرید که آیا آنها مشاور مناسبی برای کار هستند یا خیر؟
اگر مراجع بالقوه مشاور شما عالی است و معتبر و موثر بودن آنها ثابت شده است، با آنها ملاقات کنید تا مطمئن شوید که آنها فرد مناسبی برای این کار هستند. نقاط درد و انتظارات خود را به وضوح بیان کنید و ببینید آیا با سبک و شخصیت آنها راحت هستید یا خیر. اگر مشاور تمام کادرهای شما را بررسی کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به جلو بروید.
طراحی قرارداد یا قرارداد مشاور کسب و کار
هنگامی که یک مشاور عالی پیدا کردید، بررسیها و بررسیهای خود را انجام دادید، مراجع رضایتبخش و قابل تأیید دریافت کردید، نقاط درد و انتظارات خود را به وضوح بیان کردید، و مطمئن شدید که با سبک و شخصیت او راحت هستید، وقت آن است که ترتیب را تأیید کنید.
قراردادها یا قراردادهای مشاور معمولاً برای سه تا شش ماه با امکان تمدید بسته می شوند. قراردادها معمولاً شامل جزئیاتی مانند نام طرفهای مسئول، پارامترهای مشاوره، ساختار هزینهها، برنامههای پرداخت، تحویلهای مشخص شده و مهلتهای تعیینشده است. یک مهلت تعیین شده و تایید شده تضمین می کند که مشاور شما زمان کافی برای ارائه نتایج وعده داده شده و در عین حال پیشرفت به موقع دارد.
چگونه موفقیت یک مشاور کسب و کار را اندازه گیری می کنید؟
بر خلاف بررسی عملکرد کارکنان ، هیچ روش پذیرفته شده و عینی برای اندازه گیری عملکرد مشاوره وجود ندارد، اما تعیین اهداف و اندازه گیری قابل تحویل منطقی است. این فرآیند از نظر اهداف و اصول SMART برای مدیریت کارکنان مشابه مدیریت پیتر دراکر است .
- اهداف واضح و قابل اندازه گیری تعیین کنید. در ابتدای کار، اطمینان حاصل کنید که شما و مشاورتان اهداف روشنی را تعیین می کنید که تا حد امکان خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمان گرا (SMART) هستند. نتایج ملموسی را که می خواهید ایجاد کنید.
- نتایج مالی و سایر نتایج قابل اندازه گیری مورد نظر خود را ایجاد کنید، مانند افزایش درآمد، پس انداز سالانه یا کاهش گردش کارمندان .
- نتایج نامشهود مورد نظر خود را تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که مشاور شما از نتایج ناملموسی که میخواهید ببینید، از جمله بهبود روحیه، اجرای قوی ارزشهای تجاری و افزایش رضایت مشتری را میداند.
- پیشرفت را در هر مرحله اندازه گیری کنید. پیشرفت اهداف خود را در هر مرحله از همکاری خود اندازه گیری کنید.
- شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را در پایان کار مشاور خود ارزیابی کنید .
- از پرسشنامه مشاور استفاده کنید. یک مشاور می تواند پرسشنامه جامعی ارائه دهد که کل اکوسیستم کسب و کار و زمینه های مورد نظر برای بهبود را در شروع پروژه پوشش دهد و سپس می تواند همان مجموعه سوالات را در پایان ارائه دهد. به این ترتیب، بهراحتی میتوانید نتایج را مقایسه کنید، مخصوصاً وقتی صحبت از موارد نامشهود باشد.
برای ارزیابی عملکرد مشاور، پاسخ به سوالات زیر می تواند مفید باشد:
- آیا شاخص های کلیدی عملکرد به موقع برآورده شدند و تحویل داده شدند؟
- آیا روند همکاری روان بود، و آیا مشاور پاسخگو و مفید بود؟
- آیا آنها مهارت ها و منابع لازم را برای بهبود کسب و کارتان در اختیار شما قرار دادند؟
- آثار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کار آنها چیست؟
- بازگشت سرمایه شما در خدمات مشاوره چقدر بود؟
- سوالات متداول مشاور کسب و کار
- هزینه مشاوران تجاری چقدر است؟
طبق دفتر آمار کار ، متوسط دستمزد سالانه برای یک مشاور مدیریت ۸۷۶۶۰ دلار یا ۴۲.۱۴ دلار در ساعت در سال ۲۰۲۰ بود. اما هزینه های مشاوره معمولاً برای پوشش هزینه های تجاری بالاتر است.
مشاوران همیشه ساعتی هزینه نمی گیرند. طبق یک مطالعه هزینه مشاور توسط Consulting Success، اینها برخی از ترتیبات رایج هزینه و درصد مشاورانی هستند که از آنها حمایت می کنند:
- هر پروژه – ۳۱%
- ساعتی – ۲۴٪
- نگهدارنده ماهانه – ۱۵٪
- نرخ روزانه – ۱۳٪
- مبتنی بر ارزش و بازگشت سرمایه – ۱۷٪
بر اساس این مطالعه، ۴۰.۵ درصد از مشاوران تا ۵۰۰۰ دلار در هر پروژه درآمد دارند، اگرچه برخی از آنها بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار در هر پروژه درآمد دارند. اندازه، محدوده و طول پروژه هزینه را تعیین می کند.
مشاوران کسب و کار هزینه قابل توجهی هستند، اما بازخورد و برنامه ریزی آنها می تواند به شما در افزایش کسب و کار و افزایش سود کمک کند و در عین حال مشکلات را از بین ببرید و فرصت ها را برای اطمینان از موفقیت آینده شناسایی کنید.
ROI یک مشاور کسب و کار را چگونه اندازه گیری می کنید؟
شما ROI را با بررسی معیارهای کلیدی خاص برای تعیین کار مشاور اندازه گیری می کنید. اکثر شرکت ها قبل از استخدام مشاور کسب و کار به سود خالص خود در سه ماهه نگاه می کنند و سپس پس از اجرای توصیه های مشاور، سود خالص خود را در یکی دو سه ماهه بعدی ارزیابی می کنند. قبل از محاسبه ROI باید هزینه مشاوره را کسر کنید.
در نظر گرفتن ROI بخش مهمی از استخدام یک مشاور تجاری است. اگر بیش از ۵۰۰۰ دلار به یک مشاور کسب و کار پرداخت می کنید، می خواهید پس از اتمام پروژه، بازگشت سرمایه ثابت شده را مشاهده کنید. مشاوران تجاری معتبر باید بتوانند داده های بازگشت سرمایه قبلی خود را به مشتریان احتمالی نشان دهند.
۲۷٪ از مشاغل مورد بررسی تصمیم گرفتند مشاور استخدام نکنند زیرا مشاور نمی توانست ROI را نشان دهد. این شایعترین دلیلی است که شرکتها از خدمات مشاوره استفاده نمیکنند، و این بر عهده مشاور است که از دادههای بزرگ برای نشان دادن بازگشت سرمایه (ROI) گذشته استفاده کند.
چگونه بودجه یک مشاور کسب و کار را تعیین می کنید؟
استخدام مشاور می تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد. با توجه به اینکه هزینه ها متفاوت است، ایجاد یک بودجه واقعی و معقول ضروری است. هزینه مشاور را به عنوان درصد ثابتی از کل فروش خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر فروش ماهانه شما ۱۰۰۰۰ دلار است، پرداخت هزینه مشاوره ماهانه ۵۰۰۰ دلار که معادل ۵۰ درصد درآمد شما است، ممکن است توصیه نشود. کارمزد ۵% برای ۱۰۰۰۰۰ دلار درآمد معقول تر به نظر می رسد.
اگر مراحل مشخصی را برای پروژه مشاوره خود تعیین کنید، می توانید با ارزیابی پیشرفت در هر مرحله، هزینه ها و ریسک ها را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر از تخصص بازاریابی مشاور برای ارائه طیف وسیعی از محصولات به بازار استفاده میکنید، تلاشهای آنها را پس از اولین راهاندازی ارزیابی کنید و به طور بالقوه همان استراتژی را برای بقیه خط محصول خود بدون نیاز به خدمات مستمر اعمال کنید.
بسیاری از مشاوران می توانند به عنوان بخشی از یک مشاوره رایگان به شما در تعیین محدوده و بودجه پروژه کمک کنند. این تعامل همچنین میتواند به شما کمک کند آبها را آزمایش کنید و تعیین کنید که آیا مشاور برای نیازهای تجاری شما مناسب است یا خیر.
آیا باید مشاور مجازی استخدام کرد؟
هنگام تعیین نیازهای پروژه مشاوره و KPI خود، تعیین کنید که آیا کار باید در محل انجام شود یا می توان آن را از راه دور انجام داد. انتخاب یک مشاور مجازی می تواند استعداد بالقوه را گسترش دهد، زیرا شما به بازار محلی خود گره نخواهید خورد. علاوه بر این، می تواند هزینه مشاور را کاهش دهد و انعطاف پذیری را تضمین کند.
هنگامی که صحبت از متخصصان خاص به میان می آید، به ویژه در فضای دیجیتال، ترتیبات از راه دور، اگر به وضوح تعریف شوند، می توانند برای دو طرف سودمند باشند. در عین حال، برخی از کارهای مشاوره شامل کار عملی با تیم شما است و برای همکاری حضوری مناسب تر است.
اشتباهات رایجی که باید هنگام کار با یک مشاور کسب و کار اجتناب کنید چیست؟
چندین اشتباه رایج می تواند مانع از موفقیت شما در کار با مشاور تجاری شود.
استخدام خودکار معتبرترین یا تحسینشدهترین مشاور: در حالی که سوابق اثبات شده، بررسیهای درخشان و گواهینامهها همگی هنگام انتخاب مشاور ضروری هستند، اطمینان از مرتبط بودن تجربه آنها با صنعت و مورد تجاری شما بسیار مهمتر است. اطمینان حاصل کنید که مشاور منتخب شما با گرایشها، فناوری و روشهای مربوطه آشنا است یا بهتر است پیش از آن باشد.
استخدام یک شرکت حرفهای: مشاور یا شرکت مشاوری که ادعا میکند «همه چیز را میداند» ممکن است فاقد تجربه یا مهارتهای مورد نیاز شما باشد. مشاوری با تخصص متمرکز پیدا کنید که تجربه زیادی داشته باشد و بتواند به شما در رفع نیازهای خاص شما کمک کند.
رفتار با مشاور به عنوان یک کارمند: بسیار ضروری است که با مشاوران خود به عنوان یک کارمند رفتار کنید و به سبک کاری، حجم کاری موجود و برنامه زمانی آنها احترام بگذارید. آنها ممکن است در کوتاه مدت در دسترس نباشند یا به یک کار خارج از محدوده تعریف شده بپرند. آنها همه چیز را در مورد عملیات شرکت شما نمی دانند و ممکن است اضافه کاری را انتخاب نکنند. آنها آنجا هستند تا به شما مشاوره دهند و عملیات تجاری شما را بهبود بخشند، نه اینکه عضو تیم دیگری شوند. در واقع، دیدگاه بیرونی آنها چیزی است که مشاوران را بسیار ارزشمند می کند.
نادیده گرفتن برنامه اقدام مشخص شده: وظیفه مشاور تهیه نقشه و تنظیم شما برای موفقیت است، اما شما و تیمتان مسئول ایجاد تغییر و اجرای توصیه ها هستید. اگر مایل نیستید که پس از پایان پروژه مشاوره “راه بروید”، ارزش جذب یک مشاور تجاری را نخواهید دید.
در نظر گرفتن پیشنهادات مشاور به عنوان حقیقت مطلق: در حالی که شما برای تخصص مشاور خود پول می پردازید و به آن تکیه می کنید، ضروری است که در تجربه خود فکر کنید، عقل سلیم را به کار بگیرید و توصیه های آنها را به عنوان دستورالعمل های مفید به جای مجموعه ای از قوانین سخت تلقی کنید. از زیر سوال بردن پیشنهادات آنها نترسید. شما به بهترین وجه از زیر و بم کسب و کار خود آگاه هستید و با پیامدهای بلندمدت توصیه های مشاور سروکار خواهید داشت.
چگونه می دانید چه زمانی یک مشاور کسب و کار استخدام کنید؟
استخدام یک مشاور کسب و کار یک راه حل مناسب برای همه نیست. شما باید شرکت خود را در این زمینه های کلیدی ارزیابی کنید:
- منابع انسانی
- استراتژی کسب و کار
- عملیات
- انطباق و مقررات
- برنامه ریزی مالی
اگر کسب و کار شما در هر یک از این زمینه ها مشکل دارد، ایده خوبی است که به دنبال یک مشاور تجاری باشید که یک متخصص تایید شده باشد. اگر متوجه کاهش سودی شدهاید که نمیتوانید توضیح دهید، این میتواند نشانه دیگری از این باشد که وقت آن رسیده است که یک مشاور تجاری استخدام کنید که بتواند دلایل بالقوه این کاهش را مشخص کند و راههایی برای رفع آنها پیشنهاد کند.
انتهای مطلب/ منبع